07 oktober 2011

Mycket nytt att få in...

Det finns en hel del skrivet om föfadern Lauretsius....fast med ett sånt jobb så ska man nog bli ihågkommen om inte annat för idioti.....
Det är fashinerade att veta att Vi var i Ytterlännäs gamla kyrka precis när den var renoverad och blev vägkyrka....


En söt liten kyrka med anor från 1200 talet....
När vi var där hade jag inte en aning att mina släktningar låg begravda under Kor o Golv......
Den andra grenen av samma släkt kom från en annan gammal kyrka...


Högsjö gamla kyrka så jag oxå vart inne i o kollat runt...Lyssnat på min farmorsbror Levi  historier om spöken o knytt...


Det är fantastiskt hur långt man kommer till baka med tanke på att ryssen var i området och brände en del vid 1720 talet.....nån smarting måste ha  tagit hand om Kyrkböckerna=))....så vi i vår tid kan läsa...och förfasas.....samtidigt kommer det ju upp frågor...hur var det...hur såg gårdarna ut..en del finns kanske kvar man kanske skulle ta sig en "pilgrims färd" uppåt för att kolla...Häxbärget.....området där de kom i från.... hm..tåls att tänka på=)


Ska fortsätta läsa....kopiera spara matrialet.....o forska vidare
kanske har även min mormor band med denna gubbe...för hon är född i samma "by" där han kom i från...hm


Ha det gott=)

1 kommentar:

  1. Häftigt det där man kanske skulle ge sig på att kolla lite :)

    Har ju tyvärr inga kvar i livet o fråga men det kanske går o leta reda på saker får väl fråga dig hur du gjort :)

    Trevlig helg

    SvaraRadera