01 oktober 2011

Prästskrällen.....

Som inte kan skriva läsligt=) för den moderna människan*hahahah* fast det finns faktiskt präster på 1800 som skriver så man skulle vara lycklig att ha en sån skrivstil..o så de som blev präst....i dag hade de blivit läkare=)...


Har ju börjat med äventyret att ta reda å var man kommer från... OM nu någon missat det...kommer till och med att lägga upp en flik om det;)...
Det är så kul o man känner en stor lycka när man hittar rätt....o jag har då inte lärt mig allt på långa vägar utan trevar lite i mörkret..... fattar på på S:V:A:R finns det böcker...en massa lättast att kolla i är födelseo dopboken....men oxå frustrerande för det man tycker borde finnas med finns ju inte.....typ.....var dom bor.....telefon nummer och mejladress*hahahahahah så enkelt det hade vart:P


Ja nu till några problem=) som du kanske kan hjälpa mig med....
 dessa Nummer i födelse o dop boken står för????

ovanför dessa sifftro står 36 år antar det är moders ålder men sen Ronö,rossö.....?? 



 ja jusst Brist på skönskrift....


Mellström så långt kan jag tyda..men vad heter människan i förnamn???Åke??


kan det stå garvaren högst upp som yrke ?? 


 här är det oxå kråkor....
björn........ just de här kluddet fanns mins en till på samma sida....funderar om det är ett yrke..... det är på västkusten.....björnjägaren?? fniss

Under (dåligt fotoat) hustrun gårdsfrun?? sen kommer namnet (utanför bild)

 det sista efternmanet Li..........

understruket....Törsteberg?? stig?? han borde hete sven men kanske var det mjölkbudet*fniss....

3 kommentarer:

  1. Jag har hört att prästerna fick sig . När dom sen hade gått runt ett tag i stugorna så var dom lite runda under fötterna och därför skrev så illa.. Vet ej om detta stämmer men.. tyvärr hade jag svårt att tyda dina bilder..

    SvaraRadera
  2. inte lätt det där men du får hitta nån urgammal person som kan det där med gammalgammalgammal skrift hihi

    KRam

    SvaraRadera
  3. Kollade lite nyss själv efter min biologiska farfar, men i Danmark vår det visst lika illa,med kråkfötterna. ;)

    Sv: Ja, det vår kanske en hare... Har inte koll, men äckligt vår det iaf. Har själv funderat över vår hon hittat det och vem som tagit dö på den...

    SvaraRadera