11 december 2011

Traditioner

När famor gick bort ärvde jag henne rullrån järn en av mina favvokakor....hon hade även ett rånjärn för kavlade kakor men det försvann:((( 
hennes "härsekakor" plättbakelser var oxå helt underbara men just rullrånen*mums* 
(namnet härsekakor kom min lite äldre kusin på farmor hängde kakorna på pinnar o det såg ut som när man härsat höet förr)


Här nere är det inte lika vanligt att man gör dem....ofta visar det sig om någon har rånjärn o rångaffeln att de har rötterna uppifrån landet.
när jag efter 20 års gräddande o brända fingrar hittade jag en rångaffel hos en nasare på torget som säljer korgar o lite träsaker.....jag blev överlycklig för att se redskapet men hon visste inte ens vad rullrån vad för något;)



Det gamla järnet fungerar inte så bra på moderna hällspisar.....maken hittade denna för några år sen en obh nordica rångjärn ala modern=).....det går supersnabbt o grädda några sekunder...man får en vettig högt och arbetsställning. det gamla järnet bevaras ändå för bara det att det vart famors;).....o vem vet en dag kanske vi bor där inte en modern häll spis är spisen i köket.....


Havrekexen är ju och från Norr....En granne med mormor kom på receptet på 30 talet nån gång de är ju bara ett måste till Jul.
Sladder är oxå ett bröd uppifrån supergott som mellanting mellan hönökaka o tunnbröd...bakas på het plåt i ugnen eller en riktig vedeldad bakugns förstås duger ju det med....men söder om dalälven är det dåligt med bagarstugor i trakterna;)


tjillevippen

1 kommentar: