13 april 2012

Hovpredikantens Dotter

Sofia Albertina föddes in i en ganska välmående familj. Pappans arbete som Hovpredikant gav säkert en fin del till hushållskassan.Säkert fanns även ett arv från i alla fall en generation till.
Sofia Albertina föddes 1804 I Nora socken. pappan arbetade som präst och barnen är födda i olika "byar" men familjen verkade hålla sig runt Arboga - Örebro när barnen föds.
Det ÄR inte Mina Anor på bilden! foto från Internet!!


Sofia Albertina träffar Anders Fredrik Mellström, Anders  Arbetar som Garvare (han är född i Strägnäs men jag hittar han inte i kyrkböckerna...än)
Familjen flyttar först till Westerfärnebo där den äldsta dottern Sofia Fredrika föds. Ganska snart  bär flyttlasset av igen först mot hedemora där föds två döttrar men tyvärr dör den yngre i 3 års åldern. Familjen flyttar vidare till By i dalarna där föds min ana Josefina 1840.
Familjen flyttar en sista gång till wadsbro ,Dalarna o ytterligare en tös kommer till värden 1845.


I husförhörsboken 1846-1856 hittas familjen men Anders är död (står ej årtal) Enkan Sofia Albertina lever som fattighjon..dör men jag ser inte årtalet...alltså får man leta vidare.)


Hittar Anders Fredrik i död o begravningsboken ( här måste något ha hänt för han dör 1854 så finns hans födelseår inte med i boken utan står att han är omkring 60 år....om han efterlämnar några står okänt.....han dör av okänt?? men får i alla fall en begravning ) 
Läser vidare i dödboken och år 1856 hittar jag henne
Sofia Albertina född 1804 i Nora dotter till Hovpredikanten P. A. Lindman. efterlämnar 4 döttrar. Är fattighjon! och dör i vattsot. 


Frågan som kom var ju varför så mycket information om henne men inte han??
Födas in i välstånd är ingen självklarhet att man även dör så..... Känns lite sorgligt att någon blir ett hjon....Barnen flyttar iväg till olika socknar o min ana flyttar till Gävle samma år mamman dör.


tjillevippen!!
Går nu in mer i varje namn som finns i anorna...o gör om mitt system=) så det blir mer övergripligt....Blir nog bra i slutändan=)

1 kommentar:

  1. Kul o få läsa lite om de gammla i sverige du gör säkert ett hästjobb fr o få fram all info, duktig du är..

    SvaraRadera