26 juli 2012

Släkten lever=)

Tjohoo.... jag gick med i engrupp på Fejjan om gravstenar...kan ju låta absurt;) men som nybörjare i släktforskningen har de budskap om vem som ligger där nere=)

Jag vet ju att en del i släkten ligger kommer ligga tills man river hela stället o det är inte troligt i Nutid ( Ytterlännäs gamla kyrka) men faktum är att på kyrkogårdar han man rätt till sin grav i vissa år tror det är 25 sen kan man behålla den längre om man betalar för det. det vanligaste är ju att släkten flyttar sprids för vinden att då  barnbarnsbarnen ska vara ansvariga för en grav långt borta är knappast troligt.

Min farmor var förutsägande redan på tidigt 60 tal var de beslutan hur de ville begravas..de skulle spridas i minneslund just för att ingen skulle känna krav att gå till en grav. I dag kännde det både smart men oxå vemodigt att inte få gå till en grav o snacka av sig lite. men oxå smart att inte vi (jag) skulle ha det ansvaret för sanningen är att vi är 6 barnbarn o en som bryr sig!

Nästa år planerar vi att ta oss upp till mina rötter o hemtrakter för att fota de stenar som förhoppningsvis finns kvar....på Högsjö nya kyrka, Ytterlännäs och Styrnäs kyrkor o kyrkogårdar men ska föröka hitta mormors far o mor var de kan tänka ligga. där är det mycket osäkert att hitta en grav men en bild på kyrkan vore ju trevligt till min forkning=). ...det gäller ju några fler kyrkor....Tynderö....Gräsmark....arboga.....ja som du ser en del att göra.
men mycket åka i bil blir det frågan är var/hur vi ska bo...och Tova som mår så illa i en bil..jaja problem till för att lösas;) åh vad jag saknar farmor*suck

Nu till det roliga i nya gruppen så presenterade jag mig o mina anor o en tjej hade oxå de anorna..... vi är väl sex - åttamänningar eller nått..( I ångermanland är man släkt med sysslingsbryllingskusin bara så ni vet;))...farmors morfars fars systers ana..tror det blev rätt=)) himla kul i alla fall. Släkten är ju enorm vore kul o hitta fler nu levande

tjillevipp....får se om det blir forskning eller skogen i dag....avaktar tills efter lunchen så får vi se=)

1 kommentar:

  1. du jobbar vidare med o dra ihop snörena till trädet ser jag, hoppas ni har det bra vi har det underbart

    SvaraRadera