16 oktober 2012

Torka inte tårar....

följer Jonas Gardells serie på tv om de första Aids fallen i Sverige.
har har skrivit en bok som redan blivit tv serie i 3 delar fler böcker ska visst skrivas som fortsättning.....

Jag kommer ihåg hysterin att man var rädd innan man visste vad det var.
Men ganska så fort man visste hur det HIV smittade så var jag på en kurs till att bli volontär för de smittade/sjuka. Jag skulle alltså kunna ringas in och vara sällskap för en som var smittad. en att prata med som inte tillhörde sjukvården, utan en vanlig människa som bara brydde sig.....

Kommer ihåg den kursen som den var i går ..det var massor av folk den hölls i Eskilstuna jag som var aktiv i sociala arbeten med facket fick går.
Det var olika föreläsningar.... några smittade berättade otroliga historier som naglats sig fast.....

En tjej då 25 år hetersexuell hade haft sex med 4 killar! vara av en var smittade och smittade henne.... När hennes pappa fick veta att hon var smittad så kastade han ut henne!! med orden ut din jävla hora!

hur fan kan man kasta ut ett barn? 
oavsett om hon/han haft sex med samkönade/motsattkön smittad av blodtransfusion som då hade ett par fall....men grejen att kasta ut en person i sitt liv som du älskade innan minuterna han/hon berättade??

i dag mer än 20 år senare läser vi fortfande över att föräldrar slutar älska sina barn för att de älskar männsikor av samma kön....jisses vi lär oss sakta!

säger som jag alltid sagt:
Bättre älska någon än inte älska alls!

o jag behövdes inte för att hålla en hand..torka en tår... De som blev sjuka i början flyttade snabbt till storstan där läkarvården var lite mer human än det på små sjukhus.... men tänker ofta på de människor jag mötte de där dagarna.....

1 kommentar:

  1. Det måste ändå vara en upplevelse för dig att få ha gjort detta :)

    SvaraRadera