20 maj 2013

Visst ja....

Glömde ju rapporten om att jag vart hos diabetes-sköteskans årliga koll ;) har en årilg läkar koll om ett halv år med=)

det långa värdet har man gjort om ....jisses


förut mätte man efter de blå siffrorna nu gäller de röda.....HbA1c. heter det prov man tar.. ..... jag hade 43 eller de gamla siffrona 5.3. när diabetesen upptäcktes låg långtids sockret på 27 (gamla) det mäter inte ens denna stickan:/....( tror det var så)

Proverna var ju super bra...eller jag så bra de ska vara för en diabetiker tiom så var glukosprover just då lite lågt :/. Har det vart lågt så är det oftast innan lunch .... Därför är det superviktigt att jag får i mig min mat i tid. som jag sagt förut o kommer säga det igen jag kan INTE slarva med tiderna.....då måste jag småäta innan o hur nyttigt är det?? *precis* kan vara lite lågt innan middagen med med inte så så jag får en super känning.....
det där med socker i blodet är jätte knepigt ..om det är högt skadar de organ o ögonen....är det lågt kan det ge hjärnskador ..man kan hamna i koma åt båda hållen..... är provet lågt ÄT är det högt mer insulin.... låter ju enkelt men att hela tiden hålla koll på nivån..att äta när mina tider är o inte dra på det för att nån inte fattar vikten att hålla tiderna ( tro mig de är många :( )

så då var det dax för att få lite i magen..... Filleman har studio dag så det blir nått lätt o enkelt o man får sällskap till Lunch=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar