19 december 2013

Dan före dan före dan före dan före dan....

Sitter o funderar på det här med traditioner. Hur viktiga dom? och hur viktiga är dom för oss ?

Visst under de 30 år gubben o jag firat jul (30 gången i år;) så har vi lagt till o dragit ifrån en del saker.

Bild lånad från nätet


Vi har försökt fira hemma hos oss den första överenskommelsen vi hade o med barn med speciellt behov blir det inte bra o fara vid Jul..iallafall inte om man ska få koppla av så den traditionen har vart bra,

Ofta har Mor o Far firat med oss. I år är Far med oss. vi tar det lugn o ro...äter gott o öppnar ett paket eller två.....

 Men vi firade med en Granne i Eskilstuna som var ensam så vi bjöd över henne. Har en fågel i granen som jag fick av henne som minne sen dess...en tradition.

ofta är det maten som är den stora traditionen kanske..i alla fall för oss. men inte mat som en galning vi kan ju inte bli mer än mätt! jag gör mycket mat kan tänka men då får jag ju slappa några dagar efter;) för allt är ju gjort.

Julgodis har varit en stor grej men sen jag fick diabetes diagnosen har den minskat vill inte sova hela dagen som är resultat om jag får högt socker.....


vissa mat rätter måste finnas...skinka naturligt vis men sill i några former. stekt inlagd strömming... grisfötter... gravlax..Janssons (måste nog byta namn låter ju perverst jansson stoppar jansson i ugnen....eller jansson fixar jansson??))

Vi har inte lutfisk, gröt på julbordet det njuter vi av annan dag vid jul.

på bröd sidan är det sladder, havrekex o rullrån som efterrätt ett absolut måste det finns i mina gener*hahahah*

vilka traditioner har du som DU ser som ett måste?
skiljer det sig från nån annan?

kol om du som är inne o läser svarar i kommentator fältet*TACK!
här nere pekar.....;)


1 kommentar: