25 februari 2014

Kroniskt trött...

sökte för 2 år sen doktor för alla mina konstiga o mindre konstiga saker som jag haft länge länge.... då upptäcktes diabetesen o de andra alla andra saker föll undan.....
Skrev ner en lista på alla mina symtom så inget skulle glömmas eller missas (missar säkert några ialla fall som inte märks varje dag men de får jag väl ta då de kommer tänkte jag.
Nu är nya prover lämnade de har kollat hormoner, de har kollat infektioner, o alla tester man kan tänka sig...



på min lista var trötthet en storfråga.

att bli så trött att man nästan ramar av stolen...

mår illa får yrsel. det var de jobbiga symtomen att på en hundradel sekund inte veta om man måste kräkas eller ej...
Ont i musklerna så man få bokstavligen rulla ur sängen.... måste ju upp om inte annat för Fillens skull..... En del muskler smärtar ju jämt andra kommer o går precis som man skulle få värdens influensa! ...men ingen högfeber dyker upp.....

Sover men sover oroligt ....vaknar trött som en gnu fast man borde vara pigg.....
o bara en liten ansträngning som åka till Nyköping o handla eller någon timma på sjukhuset gör att man blir super trött o bara måste få sova en stund .... att kännas som man inte vaknar utan går i sömnen resten av dagen....

Koncentrationssvårigheter..... att inte finna RO i det jag brukade kunna sitta timmar med....pyssel....handarbete...dator...

glömska ...att säga jag ska göra en sak för att sen i nästan missa vad jag skulle göra..... Säga att man ska ta medikamtener resa sig o sen glömma vad man skulle göra..... (finns många små glömma saker här listan blir lång)

skarpt ljus o ljud! (ljuset kan ju till viss del oxå vara diabetesen som gör att ajg inte tål sol ljus exempelvis) men det skär i öronen när tv hamnar för högt i en del program....

måste kissa jämt! ( nervös blåsa. det har blivit liiiiiite bättra av insulinbehandling men måste ändå gå på toa 100 gånger innan man ska ut typ.)

Ont i magen efter att ha ätit..... 

hjärtklappning mycket obehagligt

iskalla händer o fötter. var alltid varm förut ( för några år sen, trots jag rökte så skojjade man att ja blodcirkulationen är det inget fel på) Nu sen nått år kan de vara iskalla för inget bara så där....

Svårt för kyla och värme! gillar inte vintern längre men heller inte sommar hetta

Sämre av stress...... året som gått var inge bra ur den synpynkten....

feberkänsla, ont i halsen, o några till .....allmänt taskig kan man säga....

Fick diagnos i dag....av läkaren. ME/CFS



(från nätetför den nyfikne:

ME/CFS (Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome) är en neurologisk sjukdom som kännetecknas av långvarig, svårt funktionsnedsättande utmattning i kombination med en rad andra symtom. Sjukdomen börjar oftast i samband med en infektion.)




Tyvärr finns ingen bot man kommer må så här ..... man kan lindra lite B12 fick jag som spruta men har det även i mina dosett sen diabetesdiagnosen så där var det ingen större brist men fanns ändå nått vaj ....

Det svåra är inte att vara sjuk utan att de i omgivningen ska förstå hur det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar