19 september 2015

Yxa och Bål

Har just läst ut boken Dömd till Yxa o Bål av Olof Fallén



den var gömd på biblioteket men gubben var söt o lånade den åt mig..jag har liksom aldrig fått tummen ur....

men nu är den läst o jag måste försöka få tag i den andra som han skrev ...Eldens Återsken...

Boken handlar om min anfader o i dagens sätt inte klok präst! Men att bara se siffror på de han dömde så fick man genom boken en mer verklig bild på han..jo det är ju skön litteratur men boken bygger på protokollen som skrevs under häxprocesserna på slutet av 1670 talet. Den är så svår att läs jag har försökt. Här fick man några namn på de dömda. hur o var de levde.

tyvärr funkar ej min scanner utan fick fota av kartan. Den är över Ytterlännäs,Torsåker oDals Socknar 1670 talet. älven har ändrat sin gån o sjöarna blivit mindre sen den tiden. Landhöjningen är ju stor vid Höga kusten. Här levde mina anor i många generationer. Minst från 1500 talet fram till i dag. Min pappa var den siste generationen att bo fast där. Men mitt hjärta finns i dessa skogar o älv o vem vet var man kommer bo när man blir pensionär.....

Det fick mig att kolla mitt träd o kolla några gånger;). Boken var spännande men samtidigt vet man ju hur det gick...Den ger mer "kött på benen" hur de levde på den tiden. Läs värd Oh ja

Det har razzlat in nya släktingar genom DNAt med.... har nog fått en 15-20 st nya mångmänningar*hahah men tyvärr har många bara tagit testet o inte har publiserat egena träd så det gör det svårt att sätta dessa personer rätt i trädet..är vi 3 männingar eller 7 männingar..eller ännu längre bort i grenarna...

88921

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar