27 oktober 2015

Lek i tanken...

vet att efter att kyrkböckerna tar slut är det ganska osäkert om man är släkt med någon Om man inte är av kunglig börd då är det betydligt lättare o kanske få ihop sin historia....

men många är vi som har svaga länkar.... man vet vem personen som  är typ sist i kyrkboken kanske var det en väl ställd handelsman.... en präst eller låg adel men ändå mer än de i de lägre samhälls -skikten som man inte la märke till på början på 1500 talet ... o tidigare än så..



Tiden då prästerna var de läskunniga med högadeln.....

men tanken har ju funnits där tänk om.... ;)

Jag har en person i mina  anor som är känd men några forskare menar att man inte vet vem som är föräldrar andra inte..... Man vet en del om "min" Björn Skeppare" men som sagt efter han får man ta allt med en nypa salt..... jag har en skopa med salt för några har forskat vidare på denna man o är helt övertygade att de hittat vidare.... Gick vidare i antavlan då började det dyka upp släkt vapen o sköldar.... o så småning om ett namn... 9 generationer bort från "Min lille gubbe" dök Folkunga ätt upp bland namnen...dock med ett UÄ efter....alltså utom äktenskapet.... men bläddrade vidare i den här forskningen o då dök ett namn som alla känner.....


Birger Jarl Magnusson 1200 tal!! 
WOoow liksom.... men tar det med en nypa salt men ändå är tanke svindlande.... det visade sig att Kung Birger inte bara hade barn med den har var gift med  utan en hög "oäktingar" med.... en är tydligen min linje... de fick ändå namnet Birgersson... o bra statusar i sina liv....

från Briger Jarl kan man enl den här forskaren komma ner till Vikingarna.... det är kungar i Sverige,, i Danmark o Norge... men som sagt vem vet vem som är släkt med vem då? finns säkert avskrifter bland de kungliga men  nja jag tar det som lite Kuriosa.... vem vetsmåningom kanske DNA tekniken kommit så långt att vi med säkerhet kan säga att si eller så är fallet ja då är det ju en annan sak men nu en kul sak i tanken att leka med ;)

o i tanken är Birger Jarl min  farmors farmors mormors farfars farmors farfars farfars mormors farfars morfars mormors morfars far *hehehe


5 kommentarer:

  1. Jo...tanken svindlar nästan....lilla jag lär vara släkt med Ankarström..kungamördaren....man har räknat ner till hans familj som bytte namn efter detta mord.
    Men som du skriver...salt är bra till mycket ;)

    Sv. Ungarna får ta bort klotter klassvis emellanåt....därav ser det kanske jävligare ut än det hade behövt....men målet är ju att de ska lära sig nåt av det....kanske om hundra år har deras barnbarn fått det i generna...klottra är fult...men jag tvivlar på det ;)

    SvaraRadera
  2. Någon gång ska jag ta upp släktforskningen. Kul, väldigt roligt och väldigt tidsslukande.

    Kan undra hur ni kom vidare när det gäller tiden före kyrkoböckernas register startade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kan bara komma vidare OM man har adel...viktiga socken män...i sina anor..kanske präster med gör att man kan komma vidare. när kyrkböckerna tar slut läser man i domböcker..... det är inte MIN förskning här ovan utan kom vidare på ett namn som är min ana..som sen gav detta men tar det med en nypa salt...är det sant Kul r det inte..ja överlever nog det med =)

      Radera
  3. Hihi! Ja, släktforskning är fascinerande på så många plan. Jag önskar att vi visste namnen på de fäder som saknas i vår forskning... Så sorgligt med benämningen "oäkta" som man ju kan läsa i kyrkoböcker. Precis som ett barn skulle kunna vara mer äkta än ett annat?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mmm oäktingar..ja detta gissel. har tur mina anor har skött sig o har de kommit en innan äktenskapet så är det syskon till mina anor. Gillar inte ordet heller..äkta eller inte fast även i modern tid har ajg stött på det...om att adoptra o frågan men då ska du se det kommer riktiga barn??.... eller varför föröker ni inte få riktiga barn...Ehhumm??!!

      Radera